Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Miljö- och hälsoskydd

Kommunen jobbar för att skydda människor och natur.

Vi ser till att regler om miljö och mat
följs.

Inspektörer gör besök på restauranger,
affärer, skolor och fabriker.

De kontrollerar att maten är säker att äta.

Kommunen ser till att företag hanterar
kemikalier och skräp på rätt sätt.

Kommunen undersöker vatten,
avlopp och värmepumpar.

Kommunen ger tillstånd för att få
sälja eller servera alkohol och tobak.

Kommunen ger råd till både företag och vanliga människor.

Klimat, miljö och energi

Tillstånd och tillsyn

Senast uppdaterad: 1 juli 2026